Öppna ett café

Att starta ett café är något som förvånande nog är en av de vanligaste starta-eget-drömmarna man stöter på. Men det är inte ett lätt åtagande. Här tittar vi på vad man bör tänka på när man öppnar ett café. 

Läget

Läget är det absolut viktigaste för något som ett café. Spontana besök från förbipasserande kommer vara en väldigt viktig inkomstkälla för varje café, och om det ligger där inte tillräckligt mycket människor passerar varje dag kommer det vara väldigt svårt att gå runt. De flesta som öppna café tar över hyran från ett annat café och har på så sätt en lokal som förhoppningsvis gjort denna kontroll.

Koll på ekonomin

Den som vill diva ett café måste ha ordentligt koll på alla pengarna. Det gäller att veta exakt vad man behöver tjäna för att caféet ska överleva veta exakt vilka utgifter man kommer att ha varje månad. Titta på det som kommer behöva betalas oavsett hur många koppar kaffe eller kakor som säljs under en månad, som hyra, lön, internetuppkoppling, marknadsföring och så vidare. Satsa också på ett smidigt och enkelt system för pengarna så blir det lättare att få en koll på vad caféet drar in i genomsnitt den första tiden.

Utbudet

Fundera tidigt i din affärsplan vad du vill erbjuda kunden. Ditt café borde stå ut från mängden och skilja sig från konkurrenternas. Det kan vara svårt att komma på ett helt koncept på stående fot, var inte rädd för att ta tid på dig innan du bestämmer vilken riktning du ska gå. Vill du servera hembakat bröd eller kakor? Ska du servera mat och lunch? Vill du fånga ett viss matkultur? Medan dina konkurrenter serverar räkmackor och chokladbollar, kan du servera medovik från Ryssland eller alfajores från Argentina. Vad är din passion inom bakning och matlagning? Det är denna kultur och dessa ingredienser som du vet mest om, kan du omvandla dem till en lönsam affärsidé?

Marknadsför direkt

Marknadsföringen är inget som ska vänta tills efter caféet börjar dra in pengar. Detta är något man ska satsa på från den absolut första början. Redan innan man slår upp dörrarna vill man att så många som möjligt vet vilket dag caféet öppnar och vad de kan förvänta sig där. Och kom ihåg att när caféet väl öppnar är servicen som erbjuds även en del av marknadsföringen då detta skapar trogna kunder som kommer att ta med sig familj och vänner.

Tänk på inredningen

Ett av de vanligaste misstagen inom caféinredning är att inte tänka på hur den påverkar personalen att arbete effektivt i den. Detta kan ställa till med problem för både personal och kunder och skapar därmed många missnöjda upplevelser. Det gäller samtidigt att få till en inredning som passar överens med stilen caféet har.

 

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.