Utrusta kontoret rätt

Ett kontor kan kräva en hel del utrustning för att fungera. Och medan det självfallet kan vara stora skillnader från företag till företag kommer här ett antal tips på utrustning kontoret kan behöva.

Säkerhet

När det kommer till säkerheten är det alltid bättre att skaffa det lilla extra och inte behöva det än tvärt om. Grundläggande utrustning för en arbetsplats börjar självfallet med saker som brandvarnare, brandsläckare och ett första hjälpen-kit. Men det kan även vara klokt att investera något som en hjärtstartare som kan vara skillnaden mellan liv och död i rätt situation. I större lokaler kan det också vara aktuellt att tydligt skylta om utrymningsplanen vid exempelvis en eldsvåda.

Funktionalitet

För att kontoret ska kunna fungera i det dagliga arbetet behöver alla nog var sin dator. Men tänk på att denne måste anpassas efter arbetet som sköts, kanske både i form av hård- och mjukvara. Och även om vi rör oss allt mer mot digitala arbetsplatser och metoder kommer det också finnas användning för något som en rejäl skrivare. Kanske till och med en med kopiator- och/eller scannerfunktion. Funktionalitet kan även ses som en aspekt av ergonomin och är därför också en anledning till varför man bör välja kontorsinredning med omsorg.

Trivsel

Arbetare ska ju även trivas i lokalen och för detta krävs det att man inte bara tänker på den praktiska aspekten av inredningen och utrustningen. Det finns mycket att säga om detta ämne och är värt att utforska i detalj. I en miljö där arbetare trivs och känner sig inspirerad kommer framgång alltid frodas enklare. Tänk dock på att trivseln inte bara kommer från den fysiska arbetsplatsen utan även den sociala. Att skapa en trevligt arbetsmiljö är allas ansvar i en eller annan utsträckning.

Birger Israelsson