Starta med profileringen

Som ett företag är det viktigt att man står ut på ett sådant sätt så att man blir ihågkommen av rätt anledningar. Detta betyder att man inom marknadsföringen måste vara vågad, men på rätt sätt.

skrivmaskin som skriver profil

 

Om man som försäkringsbolag vars kärnvärden är säkerhet och stabilitet väljer att använda neonrosa och fonten Comic sans i sin logotyp så lär man knappast locka till sig många kunder, detta trots att man utan tvekan sticker ut mycket.

Det grafiska

Det första som behövs när man börjar arbetet med att definiera sin grafiska profil är att klargöra vad det är man vill förmedla. Vad är det för kärnvärden som företaget har som bör reflekteras i dess produkter eller tjänster. Om vi fortsätter med exemplet försäkringsbolag så var dessa säkerhet och stabilitet.

För att representera detta använder de flesta försäkringsbolagen färgen blå. Detta då den brukar representera just säkerhet och stabilitet. Det går självklart att välja andra färger men det måste alltid motiveras av företagets värden. Röd är till exempel en färg som brukar anses vara den totala motsatsen till blå. Röd signalerar fara, energi, kärlek och rea men kan i rätt situation ändå fungera för ett försäkringsbolag. Trygg-hansa har till exempel fått färgen från logotypen som innehåller en livboj, något som absolut signalerar säkerhet, en räddare i nöden.

Förutom färg så påverkar självklart även en stor mängd andra saker så som form, text och bild hur företaget framstår. Alla aspekterna bör tas i beaktning när man designar företagets grafiska identitet.

Implementeringen

När man väl har sin grafiska profil med logotyp, teckensnitt och grafik bestämt så är det dags att sätta det i bruk. Rent konkret betyder det att man använder det i allt sitt marknadsföringsmaterial för att befästa det på konsumenternas näthinnor. Detta kan dels betyda att man använder det i eventuella annonser men det finns även många fler vardagliga ställen där logotypen bör synas.

Ofta så brukar man producera olika typer av reklamprodukter som företaget och kunder kan dra nytta av. Det kan till exempel handla om usb-minnen, pennor eller arbetskläder. Exakt vad som man kan behöva beror självklart på vad företaget sysslar med men det kan vara bra att gå in på till exempel Z-profils hemsida och bläddra lite bland alla alternativ som finns.

Även digitalt bör man implementera sin grafiska profil på bland annat hemsidan och i epost-foten.

Sist men inte minst brukar man även behöva beställa trycksaker så som brevpapper, kuvert och visitkort med den nya grafiska identiteten.

 

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.