Låt företaget synas

Oavsett hur snygg din hemsida är och hur grymma dina produkter eller tjänster är, spelar det ingen roll om du inte har några kunder. Uttrycket ”syns du inte, finns du inte” är väldigt passande i just detta sammanhang.

Dock är det inte alltid helt lätt att locka kunder till din butik, särskilt om du är nätbaserad. Ibland kan det vara enklare att dra kunder till en fysisk butik, eftersom folk ofta är nyfikna och kommer in och tittar. På nätet är det betydligt svårare, eftersom ingen vet om att din hemsida finns – om du inte gör reklam förstås! Det finns många sätt att locka kunder, exempelvis genom reklam på sociala media. Det handlar om att sprida budskapet och skapa en närvaro.

Men även du som driver en fysisk butik behöver såklart göra en del reklam. Att sätta upp snygga skyltar på utsidan av butiken är bra eftersom butiken blir mer synlig. Dessutom börjar fler folk att förknippa butiken med företagets namn och logga. Ju fler som ser skylten, desto lättare blir det att fortsätta göra reklam. Det finns många bra skyltar att köpa, exempelvis stora skyltar i olika utseenden i frigolit.

Samarbeta med dig själv

Om du både har en fysisk butik och en webbshop kan du definitivt dra nytta av detta. I den fysiska butiken finns mängder av bra tillfällen att göra reklam för din webbshop. Till exempel kan du ha visitkort framme vid kassan där kunden hittar adressen till hemsidan. På webbshopen kan du också göra reklam för den fysiska butiken. För att synas och locka kunder gäller det att du bestämmer dig för vilken målgrupp du vill rikta dig till. Satsa sedan helhjärtat på att nå ut till just denna sorts kunder, oavsett om det är via sociala media, i tidningen eller genom att helt enkelt sätta upp skyltar utanför butiken.

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.