Kliva in i e-handelsvärlden

E-handelAllt fler företag väljer att ha en webbshop, antingen som en primär säljkanal eller som ett komplement. Men vad behöver man tänka på då man väljer att dyka in i e-handelsspelet med sin egna nätbutik, vilka är de viktigaste punkterna. 

För det första behöver man granska sig själv, sina egna kompetenser och resurser. Om man inte har en starkt teknisk kompetens själv så bör man självfallet inte heller satsa på att själv driva den tekniska biten. Att ta hjälp av ett företag med möjligheten att leverera tekniska helhetslösningar är då ett perfekt första steg. De kan hjälpa dig utvärdera dina nuvarande och framtida behov och med det som grund avgöra valet av teknisk plattform. SiteDirect är en sådan leverantör och arbetar med både sin egenutvecklade plattform med samma namn som företaget och Magento som har utvecklats till en av de mer kompetenta open source lösningarna på marknaden.

Valet av just plattform blir ett väldigt viktigt val, speciellt om du räknar med att bygga upp en stor produktkatalog. Kostnaden blir då extremt hög om behovet uppstår att byta till en annan e-handelslösning för att den gamla inte hänger med, då är det bättre att göra det rätt från första början även om det initialt kostar lite mer. Den lösning ni väljer måste även ha stöd för de olika tjänster ni använder er av. Exempel på detta är betallösningar som Pay Pal och klarna eller om du har ett outsourcat lager, en direkt koppling till deras system.

Se även till att er webbshop är väldesignad. Då e-handel bygger mycket på förtroende är alla indikationer på kvalitet och tillförlitlighet viktiga. Det betyder att små saker som design, text och hur snabbt sidan laddar tillsammans kan få en väldigt stor påverkan på hur möjliga kunder ser på dig och ditt företag.

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.