Gör rätt direkt

Vill man driva företag så är det för sin egen skull viktigt att man gör det på rätt sätt – ända från början. Fel gör man alltid, men se till att dra lärdom av de som redan gjort dem tidigare och upprepa så få som möjligt.

Vi ska därför här ge några tips på vad du som är i startgroparna eller nyligen har kört igång en verksamhet kan tänka på. Tipsen har vi till största del hämtat från ingenjörskarriär.se.

Företagare

Siffror och beräkningar

Att göra en budget för din verksamhet är förstås ett av de viktigaste delarna du måste ordna med för att ha en ekonomisk plan över hur verksamheten ska gå runt – och förhoppningsvis gå med vinst. En av de viktigaste frågorna är förstås också hur du ska ta betalt för de tjänster eller produkter du erbjuder dina kunder och för din tid. Se till att göra noggranna kalkyler och ta hänsyn till hur din tjänstepension påverkas, då den är en så pass viktig del av din sammanlagda pension. Våga ta betalt för det du erbjuder, att ta för lite betalt bara för att man vill in på marknaden är sällan en bra idé eftersom det aldrig är en lätt historia att höja priserna.

När du sätter pris för dina tjänster så måste du först räkna ut dina totala kostnader för exempelvis:

  • Hyra för kontorslokal
  • Försäkringar
  • Telefon- och internetkostnader
  • Anställda
  • Kompetensutveckling
  • Bokföring/revision
  • Övrigt.

Personal

Tänker du dig att direkt rekrytera personal till ditt företag så gäller det att du är väl medveten vilken typ av person du behöver, vilka kunskaper personen ska ha och vilken roll samt ansvar ska personen ha.

Vare sig man tänker sig att rekrytera chefer eller andra så kräver det en gedigen kunskap både som personkännare och att veta vilken kompetens som är bäst för just mitt företag. För många företag så kan en felrekrytering vara till stor skada, så är du inte helt säker på den delen så kan du anlita ett headhunterföretag som sköter själva rekryteringsbiten åt dig.

Väljer man att söka personal själv är det viktigt att man vet de olika delarna av processen. Först och främst måste man ju nå ut med informationen om att man söker personal, detta kan göras genom annonser hos Arbetsförmedlingen men man kan även nå ut genom sociala medier eller helt enkelt sätta upp en skylt i fönstret för till exempel butiksjobb som inte kräver lång erfarenhet.

När sedan CV börjar komma in är det bra om man har klart för sig vad det är man söker i dessa, det kommer att skynda på utgallringsprocessen. Efteråt har man förhoppningsvis ett antal kandidater som verkar lovande, det är då dags att genomföra intervjuer, detta är det bästa tillfället att lära känna kandidaterna och deras personligheter. Med rätt frågor kommer man långt i sitt sökande efter den bästa kandidaten. Ställ gärna frågor om hur de hanterar problemlösning i konkreta exempel och annat som kan vara viktigt för arbetsuppgiften.

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.