Framgångsrika företag

Vad gör ett företag framgångsrikt? Ja, det finns naturligtvis inga enkla och givna svar på den frågan men man kan peka på vissa faktorer eller kombinationer av faktorer som bidrar till att ett nytt företag som dyker upp ur ingenstans plötsligt skjuter mot framgångens höjder som en raket.SuccessEn form av framgång kan bygga på att ett företag tar en existerande idé och vidareutvecklar den i en ny riktning. Exempel på detta kan vara Swissclinic som säljer skönhetsprodukter med inriktning på naturliga ingredienser och bestående effekter, till skillnad från många företag som producerar skönhetsprodukter som mest ”förgyller ytan”, så att säga.Ett annat exempel är Svenska Lantchips, som tagit den gamla invanda idén med chips och skapat framgång genom att lägga till en dimension av svensk lantlighet, kvalitet och tillförlitlighet i tillägg till goda och kreativa smaker.En annan sorts framgång är förstås att någon smart person hittar en ny nisch, en outnyttjad yta på marknaden. Detta kräver sann originalitet och inte så lite fiffighet, men händer fortfarande. Ta till exempel Fresh Face Master, en produkt som tagits fram av en ung företagare som svar på ett vardagsproblem som hon själv upplevde. Det fanns inget sätt att förvara blöta nyrengjorda make-up-borstar. Nu finns det, och Madeleine Jakobsson har en produkt som både vunnit priser och rönt framgångar internationellt.Oftast kanske framgång för ett företag kommer när man lägger ihop två hittills icke relaterade områden och kommer fram till något nytt. Se på till exempel Skype och Facebook – enorma framgångar som baseras på koncept som kombinerar tidigare separata element och tekniker.Men det gäller inte bara att ha en bra produkt eller idé, man måste förbereda sig rejält också. Nuförtiden finns det mycket hjälp att få när man har en affärsidé och inte vet hur man ska komma vidare. Lokala inkubatorer och rådgivare ger både praktiska och konkreta råd och stöd i processen när man ska starta sitt nya företag. Utnyttja dem!

Birger Israelsson