En dag märker man att företaget står still. Det går knappt plus minus noll, eller ännu värre så får man mindre och mindre vinst. Det finns några anledningar varför företaget inte växer som man lätt kan missa.
Personalen
Det kanske behövs lite mer utbildning och uppmuntring för att personalen ska göra sitt bästa och sälja det företaget erbjuder. Lyssna på eventuell kritik från dina anställda och se om du kan hitta några smarta lösningar. Glad personal jobbar bättre än olyckliga. Detsamma gäller med personal som inte behöver stressa genom hela dagarna. Hinner de knappt med kanske det är dags att anställa en till så ingen av dina anställda blir sjukskrivna.
Marknadsföring
Ni kanske måste börja marknadsföra i en annan kanal. Man vill alltid vara den färska nyheten men har man använt samma annons i flera månader så blir folk blinda för den. Man måste vara ombytlig. Försök att ta er an internetmarknaden eller annorlunda marknadsföring. Tv-reklam är väldigt dyrt men har man råd att göra den satsningen kan det vara ett bra alternativ. Såklart beror det på vad man säljer. Vissa marknadsföringskanaler är bättre lämpade för en viss typ av företag.
Produkter/tjänster
Vad erbjuder ni? Behöver ni uppdatera ert sortiment eller kan ni skapa någon tilläggstjänst? Det kan vara så att det ni säljer är inte lika populärt som det var när ni började. Då får man hitta en nischmarknad som fortfarande eftertraktar dessa saker. Har man tjänster som inte är på modet längre: exempelvis kan det vara svårt att få byggnadsjobb under vinterhalvåret, får man försöka skapa efterfrågan ändå eller hitta något annat som företaget kan erbjuda för att öka efterfrågan igen.