Det är lättare än någonsin idag att sätta upp sin egen webbshop och börja sälja saker och ting. Men det kan fortfarande vara en utmaning. Här tittar vi lite på de man kan behöva tackla i sin genomgång av e-handelsprocessen.Den första frågan man alltid måste ställa sig är om det faktiskt finns en efterfrågan på den produkt man har. Efterfrågan och utbud är trots allt grunden för all handel. Det händer självklart att väldigt nya produkter dyker upp som fyller en efterfrågan många inte visste de hade, eller en existerande efterfrågan på ett väldigt nytt eller annorlunda sätt.I detta fall behöver man ju vara väldigt tydligt med hur man presenterar och marknadsför sin produkt. Om ingen vet att den finns är det ju ingen som kommer att leta efter den heller. Det kan vara en god idé att bara tänka på vilka bilder man använder för sin produkt, och att få en professionellt tagen bild kan vara avgörande för hur bra den kommer att uppfattas till en början. Se exempel på detta från en reklamfotograf i Göteborg. Är man inte duktig med en kamera och har rätt utrustning är det svårt att få ett bra resultat.Man kommer också behöva titta på hur man löser praktiska problem som frakten. Det gäller att försöka hitta det bästa avtalet för att kunna frakta sin produkt för ett resonabelt pris och inom en viss tid som köpare kan vara beredd att vänta. En produkt kan vara riktigt bra men sänkas på grund av en på tok för hög fraktkostnad, och säljer man den bara själv online är ju detta ett otroligt stort hinder.Det kommer alltid att dyka upp nya utmaningar också, och det gäller att vara beredd på att tackla alla möjliga problem när de dyker upp. En bra idé är att samtala med andra som sitter i samma situation eller har gjort det tidigare. Det finns bra forum för företagare man kan vända sig till för att ställa frågor och förhoppningsvis få bra svar.