Många småföretagare startar ofta sina företag för att kunna arbeta med sådant som de själva är intresserade av. Ska du starta ett företag behöver du ställa dig lite utanför dig själv och fundera över vilka förutom du som skulle kunna vara intresserade av din produkt eller tjänst. Har du identifierat en lucka på marknaden eller bara en hobby? Det finns goda exempel på företag, stora som små, som har kommit på något nytt som har givit företaget en skjuts framåt på marknaden.Ett av de stora är Apple som efter sin succé med iPhone kläckte idén med surfplatta, iPad. Ingen hade sett något liknande eller förstått vilken oerhörd marknadspotential en surfplatta kunde ha. Lätt att ta med sig, nästan lika kraftfull som en laptop och med överlägsen batteritid. Det blev en omedelbar succé och kom att kopieras av flera andra tillverkare. Kopiorna är bra men med det försprång Apple hade från början leder de fortfarande utvecklingen av surfplattor.Ett av de mindre företagen är Vita Stenar som även de har en unik affärsidé. På företaget frågade man sig varför en gravsten absolut ska vara gjord av just sten. Det finns andra material som är lika hållbara samtidigt som de är billigare och lättare, nämligen kompositmaterial. En gravsten gjord i stenkomposit har nästan inga begränsningar i form eller inskription. Man kan få dessa stenar med bilder av till exempel den avlidnes älsklingsmotiv. En unik affärsidé som gagnar både företaget och dess kunder. En typisk win-win situation.En uppfinnare sa för en tid sedan att det görs egentligen inga nya uppfinningar utan det handlar om att kombinera saker som redan finns på ett smartare sätt. Man behöver alltså inte uppfinna något nytt, utan hitta något som redan finns och att göra det lite bättre.