För att ett företag ska lyckas är det a och o att man lyckas attrahera kunder för att på så sätt kunna sälja sina produkter, tjänster eller vad det nu är man erbjuder. Oftast dyker som bekant inte kunder bara upp framför dörren utan man måste själv söka upp dessa och få dem intresserade av det man har att erbjuda. Marknadsföring är en av de allra viktigaste delarna i ett företags verksamhet och är något som kan göras på tusen olika sätt. Det gäller att hitta det sätt som passar bäst för just ens eget företag. Här nedan följer några tips på hur man bedriver rätt och samtidigt smart marknadsföring.MålgruppNär det kommer till marknadsföring är det viktigt att veta vilka man ska sälja till, det vill säga vilken typ av målgrupp man ska rikta in sig på. Genom att från början veta vilken målgrupp man vill nå kan man spara både tid och pengar.Att göra en målgruppsanalys behöver inte vara så svårt som det låter. Oftast räcker det med att tänka till lite för att komma fram till vilka som kan tänkas köpa det man har att erbjuda, ibland kan det dock krävas mer omfattande undersökningar.Utnyttja kontakter man redan harBefintliga kontakter är ovärderliga när man är färsk som företagare. Genom att utnyttja de kontakter man redan har kan man ofta värva åtminstone några kunder. Det kan till exempel handla om tidigare kontakter man etablerat under sitt yrkesliv eller om släkt och vänner. Här gäller det vara lite kreativ och inte bara ha den närmaste kretsen i åtanke utan tänka bredare.InternetInternet är något helt fantastisk som kan användas till mycket, inte minst till att marknadsföra sitt företag. Dessutom är marknadsföring på nätet också billigt, vilket kan vara en fördel för den som sitter på en tajt budget. Några saker man kan göra för att marknadsföra sig på nätet är att till exempel bygga en bra hemsida, utnyttja sociala medier som Facebook och Twitter och skicka ut nyhetsbrev till olika intressenter och kunder.