Är giveaways bra reklam?

Som ett nystartat företag är det viktigt att spendera varje krona rätt, och att marknadsföra sig bra. Kan giveaways vara lösningen på båda problemen?

Giveaways har vi alla fått på mässor, företagspennor och nyckelringar finns överallt i absurda mängder. Hjälper verkligen detta och i så fall varför?

svart bläckpenna

Hur det fungerar

Giveaways kan ha flera funktioner. I mässexemplet ovanför är det främst två saker. Först att koppla ihop företaget med något positivt. Du får en gåva vilket gör dig tacksam och förstärker din positiva bild av företaget du fick det från. Gåvan du fick kommer förhoppningsvis sedan leva vidare. Pennan följer med dig till ditt kontor där den bosätter sig bland en massa andra pennor. Varje gång du nu använder den pennan ser du logotypen och företagets varumärke stärks. Även dina besökare som ser pennan och kan upptäcka företaget. Gåvor är med andra ord marknadsföring som kan leva vidare länge.

”Köp två och få” kampanjer är ett till exempel som kan vara extremt lyckade. Det lockar kunder som inte hade tänkt köpa extra exemplar av din vara att göra det ändå för att få giveaway prylen.

Giveaways fungerar absolut bäst när den kan kopplas ihop med orginalvaran eller vad företaget gör. Säljer du en lyxig sak bör även din giveaway passa in i det. Detta är extra viktigt att tänka på för dig som har ett litet och nystartat företag. Hur lyckad giveawaymarknadsföring är beror helt och hållet på vilka produkter som ges ut och till vilka de ges till, att föra statistik och följa upp din kampanj är nödvändigt för att veta hur lyckat det blev.

Vad passar ditt företag

Tänk igenom din allmänna image och din kundbas. Om du marknadsför dig som miljövänlig bör du självklart också välja ett ekologiskt alternativ. Är du inom it-sektorn kan kanske usb-minnen vara passande. Det viktiga är att välja något som reflekterar dig, din produkt eller tjänst och dina kunder.

Det man inte bör göra är motsatsen till vad som står ovanför. Välj inte att ge bort produkter som strider mot dina värderingar eller din profil. Är du ett företag som säljer dyra produkter, ge inte bort fula pennor i billig plast.

Birger Israelsson

Med stor erfarenhet av marknadsföring, e-handel och företagande delar Birger Israelsson med sig av sina erfarenheter och kunskaper.